Merel (20) volgt de opleiding Verzorgende IG via de BBL-route bij Zorggroep Ter Weel. Inmiddels zit ze in haar derde leerjaar en is ze bijna afgestudeerd. Tijdens haar opleiding ontdekte ze steeds beter welke vorm van zorg echt bij haar past. “Ik ben zoveel zekerder geworden sinds ik hier werk. Ik heb de ruimte gekregen om te groeien.”
De zorg zat er altijd al in
Voor Merel was de keuze voor de zorg geen vanzelfsprekendheid vanuit thuis. “Ik heb het niet echt meegekregen vanuit huis,” vertelt ze. “Het is iets wat ik zelf altijd al graag wilde.” Dat gevoel zat er al vroeg in. “Ik plakte vroeger al pleisters op mijn knuffels,” lacht ze. “Op de één of andere manier trok de zorg me altijd.”
Op haar vijftiende begon ze aan de opleiding Verpleegkunde. Toch bleek die route uiteindelijk niet helemaal bij haar te passen. “Ik liep vast in mijn opleiding en werd best onzeker over mezelf. Uiteindelijk besloot ik te stoppen en de overstap te maken naar de BBL-opleiding Verzorgende IG.”
Hier draait het echt om de mens
Via Zorggroep Ter Weel kwam Merel terecht bij Randhof op de WLZ-GGZ afdeling. “Dat vond ik echt fantastisch. De sfeer, de collega’s, de doelgroep… alles voelde goed. Het was anders dan ik gewend was. Minder strak volgens de boekjes en veel meer kijken naar wat iemand nodig heeft.”
Als iemand op een douchedag niet wil douchen, dan doen we dat niet. Het welzijn van de cliënt staat voorop. Je kijkt echt naar de persoon achter de zorgvraag.
Toen ze begon aan haar opleiding dacht Merel altijd dat ze uiteindelijk in het ziekenhuis zou gaan werken. “Dat was mijn beeld van werken in de zorg. Het ziekenhuis leek me spannend en uitdagend.” Toch veranderde dat beeld tijdens haar werk in de ouderenzorg. “In het ziekenhuis zie je mensen vaak maar kort. Wanneer het beter gaat, gaan ze weer naar huis. Hier bouw je een band op met cliënten en hun familie.”
Juist dat langdurige contact maakt het werk voor haar zo bijzonder. “Je leert mensen kennen. Je ziet kleine ontwikkelingen, weet wat iemand belangrijk vindt en probeert iedere dag iets positiefs toe te voegen. Je bent veel langer van betekenis voor iemand en dat geeft zoveel voldoening.”
Ze merkt hoe belangrijk kleine momenten kunnen zijn. “Laatst zijn we met cliënten naar buiten gegaan, gewoon even wandelen en langs de hertjes. Voor ons iets kleins, maar je ziet mensen helemaal opbloeien. Dan ga je met een goed gevoel naar huis.”
Leren op de leerafdeling
Na haar periode bij Randhof ging Merel aan de slag op de leerafdeling. Spannend vond ze dat in het begin wel. “Ik was samen met iemand anders één van de eerste derdejaarsleerlingen daar. Iedereen moest nog een beetje ontdekken hoe dat werkte.”
Toch voelde ze zich al snel op haar plek. Juist het werken met andere leerlingen vindt ze één van de grootste voordelen van de leerafdeling. “Je leert ontzettend veel van elkaar. Op andere afdelingen was ik vaak de enige leerling, maar hier deel je samen je leerproces.”
Dat samenwerken maakt volgens Merel een groot verschil. “Iedereen helpt elkaar. De één leert jou een wond verzorgen, de ander leert weer iets anders. Natuurlijk altijd met begeleiding van een leercoach.”
Daarnaast ervaart ze dat er op de leerafdeling echt ruimte is om te leren. “Met de werkdruk van tegenwoordig is daar niet altijd tijd voor, maar op de leerafdeling juist wel. Daardoor kun je groeien en jezelf ontwikkelen.”
Zekerder geworden door de BBL-route
Merel werkt inmiddels al ruim drieënhalf jaar binnen de ouderenzorg bij Zorggroep Ter Weel. Nadat ze stopte met de opleiding Verpleegkunde, ging ze als bijbaan aan de slag als helpende. Omdat ze haar eerste jaar had afgerond, mocht ze die functie direct uitvoeren. Toen ze later begon aan de BBL-opleiding Verzorgende IG, hoefde ze niet lang na te denken over een stageplek. “Het voelde meteen vertrouwd. Ik kende de systemen, de collega’s en de organisatie al. Waarom zou ik ergens anders opnieuw beginnen?”
De overstap van BOL naar BBL bleek voor haar een verademing. “Bij BBL werk je samen. Iedereen wil elkaar helpen om het diploma te halen. Dat is zó anders dan het schoolse gevoel dat ik eerder had.”
Gewoon die stap zetten
Aan iedereen die twijfelt over werken in de ouderenzorg heeft Merel een duidelijke boodschap: “Doe het gewoon. Als je graag iets voor anderen wilt betekenen, is dit zulk mooi werk. De ouderenzorg is zoveel persoonlijker dan mensen soms denken.”
Zelf ziet ze in haar klas hoe verschillend de achtergronden van studenten zijn. “Ik ben de jongste van de klas en de oudste is 56. Zij zei laatst: ‘Ik moet nog zo lang werken, waarom zou ik dan niet kiezen voor iets wat ik écht leuk vind?’ En eigenlijk heeft ze gewoon helemaal gelijk.”
Volgens Merel maakt leeftijd daarin niet uit. “Als je voelt dat de zorg bij je past, moet je gewoon die stap zetten.”
Zelf weet ze inmiddels zeker dat ze haar plek gevonden heeft. “Je maakt onderdeel uit van iemands leven. Niet alleen voor bewoners, maar ook voor familie. Dat maakt dit werk zo waardevol.”
Lees hier andere verhalen van onze medewerkers
''Je staat midden in de zorg en in het team''
Lees dit verhaal
''Ik ben trots op ze allemaal. Je ziet hier hoe iemand groeit van een onzekere student naar een zelfverzekerde zorgprofessional.''
Lees dit verhaal
“De cliënten horen mij al als ik nog maar net binnen ben. Dan roepen ze: ‘Oh, daar is Sophie weer.’ Dat vind ik echt leuk.”
Lees dit verhaal